18 maj 2011

Mammaledighet

Kom på att jag fick en fråga angående hur länge jag ska vara mammaledig. Det är en svår fråga!
Jag har inget jobb att gå tillbaka till, så tanken är att jag ska börja plugga. Jag har läst några kurser i beteendevetenskap, men nu känner jag att om jag ska plugga så ska jag gå ett program. De flesta programmen börjar på höstterminen, och denna höst så är ju Juni bara 11 månader när skolan börjar, lite för liten för att börja på dagis tycker jag.

Sedan har jag heller ingen aning om var vi kommer bo om ett år, så det är lite svårt för mig att planera med både jobb och skola.. Så just nu så tar jag det lite som det kommer. Jag tar bara ut två föräldrardagar i veckan, så jag har många sparade dagar så att jag ska kunna vara hemma länge om det behövs!
Så länge Erik spelar hockey så blir det ju svårt för honom att vara hemma då dom har 12-månaders kontrakt och inte kan hoppa över några träningar.

Så mitt svar är helt enkelt att jag har ingen aning om hur länge jag och Juni ska vara hemma, länge hoppas jag, för jag njuter verkligen av att få umgås med min prinsessa varje dag
Juni ca 6 veckor gammal

2 kommentarer:

  1. Men även om man har en visstidsanställning så har man ju rätt att vara föräldraledig. Sådana rättigheter går inte att avtalas bort. Hoppas dock att han får mycket tid med Juni ändå i och med att de väl säkerligen har lite tid åtminstone under lågsäsong som är mer flexibel. :)

    SvaraRadera
  2. Åh herregud, bara 2 dagar i veckan! Det är inte ens en femtedel av våran hyra, hahahah!! Jag måste ta ut minst 4 dagar, annars skulle vi inte ens kunna betala räkningarna. Då kan du ju vara hemma sjukt länge om du kan ta ut så få dagar...skönt!

    Jag planerar att börja jobba i januari, då är fröken ca 1,5 år. Känns lagom.

    SvaraRadera