15 februari 2011

Fötter

Imorse var vi på öppnis som vanligt. Juni var med på sångstunden och tyckte det var så roligt!

På eftermiddagen åkte vi iväg på föräldrarutbildning, och idag var det en tjej från trafiksäkerhetsverket som pratade. Och hon sa, som jag också skrivit innan, att alla vi med våra 4-6 månaders bebisar helst skulle byta stol redan nu då dom är säkrare. Men vi väntar ändå en månad till tills vi byter till vår Britax multi tech, för Juni satt inte riktigt bra i den än.

Nu ikväll har vi varit på Franks och kollat på Zlatan-matchen. Juni var med såklart och sov i sin vagn. Nu har hon ätit sitt sista mål ersättning och vi har kvällsfika. Funderar även på att börja med välling till Juni då hon inte verkar bli mätt på ersättningen. Hon äter ju tre mål ersättning per dag, morgon, mitt på dagen och på kvällen. Numera äter hon hela 210 ml per gång, och skulle kunna äta mer. Men välling finns ju bara från 6 månader och Juni blir ju 5 månader imorgon..

Svar på era frågor:
• Mina gravid-cravings var frukt och bär!! Åt jordgubbar på nätterna och drack jordgubbssaft jämt! Åt också all annan frukt jag kom åt. Ganska nyttiga cravings hade jag alltså!

• Bugaboo Bee kostar mellan 5000-6000 kr ny.

• Laktulos kan man ge och det är helt ofarligt. Men det kan vara bra att prata med BVC innan. Vi började ge 2,5 ml per dygn och det funkar bra för Juni. Max 5 ml per dygn får man ge små barn.

















Fötterna är det godaste som finns!

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du lämnade en kommentar! Jag är uppvuxen i Åre och flyttade till Sundsvall nu i höstas, sambon min här här i från. Tänkte att jag skulle fråga om det var för kärleken du flyttade men hittade svaret i din presentation :)

    Jättesöt dotter du har!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det känns lite som att du påpekade det där med att byta bilstolen tidigt,igen, för att jag skulle se det:P
    Fakta är att bilstolar oftast inte är gjorda för så små som 4 månaders barn, vissa har dock från 6 månader). Britax stolar är i alla fall inte gjorda för så små, dom är från ungefär 9 månader. Då kanske hon pratade om några andra bilstolar. Man ska nog istället kolla på ålders och viktgränserna på den stolen man har själv.

    du har ju köpt en britax och såhär står det på deras hemsida (jag tycker iaf att en sån stor bilstols tillverkare borde ha bra koll på läget, dom vet iaf vad som gller för sina stolar, men dom kanske har fel precis som jag i så fall)

    Fråga: Hur länge är babyskyddet tillräckligt stort för att transportera mitt barn? I bakåtvänt läge är risken för skador vid frontalkrock avsevärt lägre. Kollisionskraften sprids över barnets större ryggyta och det är mycket mindre tryck mot ryggraden.
    ---->Av den anledningen bör barnet transporteras i babyskydd så länge som möjligt. Om ditt barns ben är i babyskyddet eller inte har inte så stor betydelse. När ditt barns huvud har nått den övre delen av skalet och ditt barn kan sitta upp utan hjälp bör du sätta barnet i en bilbarnstol ur grupp 1"

    Fråga: När bör barnet byta till nästa bilbarnstol? Ditt barn har växt ur babyskyddet i grupp 0+ när huvudet når ovanför skalets övre kant. Bilbarnstolar i grupp 1 kan användas tills skalets övre kant är ungefär i jämnhöjd med barnets ögon. Då är det dags att gå vidare till nästa grupp.

    --->Observera särskilt de viktkategorier som gäller för varje bilbarnstol Att byta till nästa grupp alltför snart rekommenderas inte med tanke på ditt barns säkerhet,

    http://www.britax.se/kundservice/fragor

    men ni gör ju det ni tycker och tror är bäst såklart:)

    SvaraRadera
  3. Vad bra pris det var på Bugaboo bee'n förresten! jag hade fått för mig att dom var jättedyra. Gillar färgen ni hade köpt.

    SvaraRadera
  4. nu är det kommentar-terror här:P

    såg också på trafikverket(hon var väll där i från) att dom hade skrivit på sin hemsida "Bakåtvänd bilbarnstol -Från cirka 7 månader till 4 år"
    "När barnet kan sitta stadigt utan stöd är det dags att byta från babyskydd till en bakåtvänd bilbarnstol"
    Det är nog inte så många 4 månader som sitter stadigt utan stöd.

    SvaraRadera