17 januari 2011

Sömn

Imorse väckte jag Juni för att åka till unga-mammor öppnis. Vi träffade Jane, hennes sambo och söta Benjamin där. Det var väldigt trevligt tycker jag, kul att träffa några mammor i samma ålder, så dit kommer vi nog gå fler gånger!

Sedan åkte vi hem och gjorde iordning fika för kl 12 kom Veronika med lilla Moa och Jenny med sin Nils hit. Mysigt!



Juni har börjat sova dåligt på dagarna.. Bara 30 minuter här och 30 minuter där. Ingen längre ihållande sömn på dagen. Mig gör det ju inget, men hon är sååå trött på kvällarna så jag tror vekligen att hon behöver mer sömn på dagen. Så här har t.ex. ett dygn sett ut sen igår, med mat och sömn:

Juni åt gröt kl 19.30 igårkväll, sedan somnade hon kl 20. Hon sov sedan utan att äta till kl 7 imorse, då åt hon och somnade om direkt. Sov sedan till jag väckte henne kl 8.30.

Ca kl 9.45-10.15 sov hon igen. Sedan kl 11.30 åt hon en halv burk majs och potatispuré och lite ersättning. Sedan sov hon ca kl 12.30-13.15.

Hon åt ca 180 ml ersättning kl 15. Sedan sov hon ca 30 minuter. När hon vaknade så gick jag ut en prommis bara för att hon skulle sova lite mer.. Så då sov hon ca 30 min till...

När vi kom hem så var hon på väldigt dåligt humör, så ca 18.30-19 sov hon igen. Kl 19.30 åt hon en portion gröt och ca 50 ml ersättning. Och nu somnade hon precis..

Idag har hon alltså bara ätit fyra gånger vilket jag tycker är lite för lite... För nu sover hon ju tills imorgonbitti. Jag tror att jag måste få henne att sova mer på dagarna, eller längre pass iaf. Många gånger sover hon ju... Men det är svårt när hon efter 30 minuter är klarvaken och ligger och skrattar :)

1 kommentar:

  1. jag brukade kolla på det här sovschemat när jag blev lite fundersam, http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/soemn/sovschema_foer_bebisar/
    det har alltid fungerat bra för tilda och hon har följt det ganska exakt. Den visar hur många timmars dagssömn dom behöver beroende på hur gamla dom är, siffran som står inom parantes visar hur många gånger som ska sova totalt under dagen.
    men det är ju såklart väldigt individuellt hur mkt sömn dom behöver.

    Sen med maten så nu när ni har börjat ge henne lite mer matigt så kanske hon inte behöver äta lika ofta. Men jag skulle kanske ha klämt in ett litet mellanmål där innan sovningen 9.45. det blir kanske lite långt mellan kl 7 och halv 12, hon kanske kan sova längre den sovningen då också, annars kanske hon vaknar efter 30 minuter för att hon är hungrig. jag märker iaf på tilda att hon oftast sover mkt längre om hon har ätit nått innan jag lägger henne:)

    om hon fortsätter sova så kort som 30 min så försök kanske få henne att kanske sova en gång mindre, för om hon sover för många gånger så blir det ju istället att hon inte är lika trött och då inte sover lika länge varje gång.

    Hon är så himla söt lilla juni! jag tycker hon är jättelik dig!:)

    SvaraRadera